Tuesday, December 13, 2011

Aku Jatuh .....(Part 2)



Suatu hari di gerai Mak Cik Limah..

Alia : Assalamualaikum mak cik...macam biasa ye mak cik,nasik putih.
Ain & Mira : Sama jugak  ye mak cik..
Mak Cik Limah :Waalaikummusalam.. Eh,sekejap ye..ada pesanan untuk dia ni (sambil mencari sesuatu di dalam kantung apron yang dipakainya)..

Alia,Ain dan Mira berpandangan antara satu sama lain ,masing-masing hairan dengan kenyataan mak cik... semua tertanya-tanya, siapakah dia ? dan pesanan apa ?

Mak Cik Limah : Ha...nie dia..cuba tengok (sambil menghulurkan sehelai  kertas putih yang berlipat kepada Alia )
Alia : Eh...apa ni mak cik ? (sambil membuka lipatan kertas putih itu)
Mak Cik Limah : Hmm..sapa nama budak dalam kertas ?
Alia : Jap, mak cik silap orang nih..saya tak kenal budak nih...
Mak Cik Limah : Yela..memang kamu tak kenal...sapa nama dia eh?
Ain : Zaid...(ain tolong jawabkan memandangkan Alia kelihatan agak keliru...)

Mak Cik Limah : Ha..si Zaid nie bagi kat mak cik semalam..dia pesan suruh bagi dekat kamu..
Alia : Tapi...saya tak kenal dia pun..mak cik silap orang nih.
Mak Cik Limah : Yela..memang tak kenal..dia pun tak kenal kamu..dia nak berkenalan la tu.
Alia : Erk..macam mana mak cik boleh pasti yang saya nih orang yang dia maksudkan? (Alia semakin tak puas hati..takut salah orang)
Mak Cik Limah : Mak Cik kenal dia la..Eh,kat situ ada no. tel kan? jangan lupa call ye..hensem tau orangnya..

Ain dan Mira tersenyum melihat situasi itu..sambil-sambil menjeling ke arah Alia yang masih keliru + terkejut.. Alia tidak berkata apa-apa..hanya mampu membalas kata-kata mak cik Limah dengan senyuman (walaupun sebenarnya hatinya sakit)..

Niat di hati,hendak saja Alia mengoyak kertas itu terus tapi demi menjaga hati mak cik Limah,dia membatalkan hasratnya itu..Dan selepas selesai membayar,mereka terus pulang ke rumah..

Dalam perjalanan pulang ke rumah..

Ain : Ha..Alia ada secret admire la..(sambil tersenyum nakal)
Mira : Aha...dah agak dah tadi pesanan tu pasal apa....hee..untunglah.
Alia : Eh..sudah la tu,jangan cakap lagi soal tu ye..tolong ye.. (jauh di sudut hati Alia..sedih..)

>>><<<
Di Rumah Sewa

Selepas isyak,Alia terus menghubungi kakak naqibahnya merangkap sahabat baiknya..Kak Maisarah.

Alia : Assalamualaikum.. Kak Mai..apa khabar? Akak sibuk tak? Lia mengganggukah?
Kak Mai : Waalaikummusalam..alhamdulillah,akak sihat...Eh,tak mengganggulah...akak memang tengah free sekarang nih.. Hmm,kenapa Lia...macam ada masalah je?
Alia : Hmm..sebenarnya Lia sangat sedih sekarang..huhu..
Kak Mai : Eh,kenapa nih? apa yang jadi?Cuba citer kat akak,mana tau akak boleh bantu..
Alia : Hmm..macam nih..(Alia  pun menceritakan kejadian yang berlaku di gerai Mak Cik Limah tadi...)
Kak Mai : Ohh..hmm..Lia sedih sebab budak tu nak berkenalan dengan Lia ke sebab apa?

Alia : Hmm...Lia sedih sebab Lia gagal menjaga diri Lia...Lia telah menjadi fitnah buat budak tu..Lia sedih kak..sedih..huhuhu...
Kak Mai :Lia sayang..jangan terus sedih macam nie...jangan hukum diri Lia sebab budak tu terjatuh hati pada Lia kerana agama yang ada pada diri Lia.Sebab...cinta yang hadir dalam diri dia tu bukan Lia yang berikan...
Alia :Isk..isk..tapi akak..kejadian tu buat hati Lia sakit..iman Lia goncang..Lia takut...Lia tak nak jatuh ke lembah kehinaan asbab fitnah tu..
Kak Mai :Lia..dengar dulu apa yang akak nak cakap nie...Lia,semakin mantap iman seseorang tu,semakin besar ujian yang Allah akan berikan..Bukankah Allah telah berfirman :

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..."
[2:286]

Alia : Benar kak..tapi..tapi, Lia tak kuat...Lia takut semua nih mengganggu gerak kerja dakwah Lia..
Kak Mai : Lia..akak faham perasaan Lia..memang susah untuk menjaga hati..tapi akak yakin Lia mampu menghadapi semua nih..Lia kena sabar dan redha ye..Ingat kembali pesanan Rasulullah s.a.w :

"Sungguh besarnya pahala adalah setimpal dengan besarnya dugaan; dan sungguh Allah s.w.t apabila mencintai suatu kaum, diujiNya mereka dengan dugaan. Untuk itu, barangsiapa yang redha maka baginya keredhaan dari Allah, sedang barangsiapa yang marah maka baginya kemarahan dari Allah. 
[HR Tarmidzi]

Alia : Allahuakbar...terima kasih kak...Lia kena lebih kuat,kena kuatkan lagi iman yang senipis kulit bawang nih..Akak..doakan Lia ye..terima kasih sekali lagi..uhibbuki fillah jiddan,jiddan.
Kak Mai : Alhamdulillah..moga Lia lebih tenang sekarang..jangan sedih-sedih ye..InsyaAllah,akak sentiasa doakan. Esok kita jumpa tau.. uhibbuki fillah aidhon.
Alia : InsyaAllah..assalamualikum..
Kak Mai : Waalaikummusalam.

><><><><><




5 comments:

Akashah Althanfunrijal said...

menanti coretan yang seterusnya...(^_^)

Anna Husna said...

to Akashah:

insyaAllah..mgu depan ^^

~ohikaku~ said...

interesting.. hmm, nk tahu lg..
(mcm benar jer bnda ni blaku)

Nuranis Sanusi said...

true story? hehe.. mcm kenal ja makcik tuh.. :P

Anna Husna said...

to ohikaku:

insyaAllah..ada sambungannya..
(no komen..hee)^^

to Nuranis:

u guess?...no komen..nama pn 'macam kenal' ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...