Saturday, July 9, 2011

Wajah Tiada Dosa


Melihat mata anak-anak kecil, ‘neonate’, dan ‘infant’ yang masih belum baligh menjadikan terapi yang terbaik untuk ketenangan, kebahagiaan dan menyejukkan hati. Hati yang berserabut menjadi tenang dek kadang-kadang terganggu disebabkan kerenah dunia akhir zaman yang banyak menyakitkan hati.

ALLAH...sejuk hatiku melihat mereka...terasa hilang semua beban yang melanda diri ini..

tenangnya wajah dia..
nama saya Akif Jihady b. Khairul Faizi
nama saya Ali Zainal Abidin b. Ahmad Amzari
nama saya Nurul Najihah bt Hafiz Fahmi
subhanallah...hanya itu yang mampu terlafaz saat ini.
The newborn babies looked so pure and innocent.  Everytime I looked at them and hold them, I feel so tranquil and calm. When I kissed with my lips the baby’s soft forehead,  I feel so relax. I’m always fall in love with them. It’s wonderful feeling. Another miracle from Allah.

They are a good source of inspiration, a new hope for the world that going to be a khalifah insya Allah, continuing ‘dakwah’ for Islam.

How lucky the mother in the world that never can be gained by father, that they have been raised by Allah s.w.t to a very high position in life.  Motherhood is a special status that Allah has bestowed upon selected women. I hope I can be one of them!!
Allah..teringin hendak jadi baby semula,tapi sudah tua rupa-rupanya..baby tidak ada dosa..syoknya jadi baby,
kadang-kadang rasa cemburu pada mereka.

tiba-tiba teringat hadis nie..
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:"Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka kedua ibu bapanyalah (yang akan membentuk anak-anak itu) menjadi Yahudi, Nasrani atau pun Majusi".
akhirnya diri ini redha,kerana itulah putaran hidup sebagai hambaNYA..
Tak perlu cemburu pada si kecil itu tapi sayangilah mereka seadanya & semampu kita.

Rasulullah s.a.w amat menitikberatkan akan sifat rahmat dan kasih sayang  apatah lagi pada si kecil.

Rasulullah s.a.w bersabda:
“Bukan dari golongan kami, siapa yang tidak merahmati yang kecil di antara kita, dan mengenal hak yang besar di antara kita.” (Riwayat Abu Daud & At-Tirmidzi)

“Rasulullah s.a.w telah mencium Al-Hasan bin Ali (cucunya), dan di waktu itu Al-Aqra’ bin Habis sedang duduk bersamanya. Maka berkata Al-Aqra’: Sesungguhnya saya mempunyai sepuluh orang anak, dan saya tidak pernah mencium seorang pun di antara mereka. Rasulullah s.a.w menoleh kepadanya, seraya bersabda: Siapa yang tidak membelasi (orang lain), niscayalah dia tidak akan dibelasi.” 
(Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a)

Apabila dapat anak buah/anak menakan baru mesti rasa seronok sangat-sangat..tak sabar rasanya nak baca doa yang Rasulullah baca untuk Ibnu Abbas.

اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيلَ

"Ya Allah, berilah kepadanya kefahaman dalam agama dan ajarkanlah dia ilmu Takwil."

Dalam masa yang sama terdetik juga dalam hati..

"hmm,nanti bila dah ada anak sendiri boleh la baca doa ni tiap-tiap hari kat buah hatiku..moga-moga dia menjadi sehebat Ibnu Abbas.."..tapi bila la waktu ni nak sampai ye.."

(aippp...stop dreaming!!!)~nakal jugak penulis nie...

baiklah,sampai disini sahaja..nanti banyak merapu pulak..

sebelum tu,kat bawah ni ada disertakan doa yang baik&bagus untuk diamalkan oleh para ibu & bapa serta tidak lupa kepada bakal ibu & bapa.

“Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku daripada sisi-Mu zuriat yang baik, sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.”  (Ali-Imran: 38)


“Wahai Tuhan kami, berilah kami daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”(Al-Furqan: 74)



p/s:1)entry kali ini ditujukan khas buat 'buah hatiku' yang 20 orang itu~rindunya pada mereka..
      
      2)credit to jurnal clinical posting for info.

7 comments:

Afifah Khamis said...

comey nye anak menakan die =)

Anna said...

shukran...budak2 kecik mmg comel..dlu kecik2,msti k.yong pn comel (^_^)

iQaH @ $yA said...

wah, penulis ni nakal yer..
jangan nakal2 & suka berangan yer penulis...
insyaAllah masanya akan tiba...
btw, tomey2 la anak buah penulis, klu sebaya saya, nak culik sorg dah...hehehe

Anna Husna said...

to sya:
sy mmg nakal..& ska berangan..=)
ye..msanya akn tiba tp ntah sempat ke x..
igt ayat nie.."Usaha dengan doa,
Masanya akan tiba,
Dengan restu Illahi,
Kelak pasti akan ditemui.^^

nak culik ea?kna mtx izin 'cu' dya dlu ye(^_^)

~ohikaku~ said...

sgt comelmcm penulis gak.. hehehe

Waalid5035 ™ said...

subhanallah,comey2nya...

Anna Husna said...

to ohikaku:

yela 2 ^^

to Waalid:

melihat mereka hati jadi tenang,aisya pun comel ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...