Saturday, July 23, 2011

Pujian itu..


Puan A : eh..comelnya anak kamu...

Puan B : ala...biasalah tengoklah sapa mak & ayahnya...(muka bangga)

***
Biasa tak dengar perbualan macam nih?

mungkin ada yang biasa dengar..mungkin ada yang tak pernah..

itulah lumrah manusia..kadang-kadang tenggelam dalam pujian manusia disekelilingnya..

semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang macam ni..(nauzubillahiminzalik).

satu lagi situasi yang biasa kita lihat& dengar..lelaki memuji kecantikan perempuan.

macam ni..

pujian suami kepada isteri
Tipulah kalau ada yang tak suka bila orang puji dirinya..nampak benor nipunye 

boleh nak suka,tapi sebelum tu jangan lupa kepada pemilik pujian yang sebenar..


 Saidina Abu Bakar As Siddiq membaca doa ini apabila ada yg mmuji dirinya..


"Ya Allah. Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku. Ya Allah. Jadikanlah diriku lebih baik dari yang mereka sangkakan, ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui dariku, dan janganlah menyiksaku dengan perkataan mereka "..

kita juga digalakkan menyebut ayat ini apabila dipuji..
هذا من فضل ربي
(semua ini dari  kebaikan tuhanku)

pujian yang melampau boleh mematikan hati..

jangan terlalu mengharapkan pujian manusia..

sebab semua itu tiada apa-apa makna 

jika kita tidak kembali kepada pemilik pujian ini..

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah.

peringatan buat diri terutamanya & rakan-rakan.


p/s:ada orang suka puji diri sendiri utk tambah keyakinan diri...betul ke cara ni?? (pikir-pikirkan)


4 comments:

:: Mujaheedah Goten :: said...

shukron jiddan ukti fillah. entry yg mengetuk diri. ^_^

Qurratua'yun said...

subhanallah! sgt tkut pd pujian! jazakillahikhairan ya ukht!

Afifah Khamis said...

kt tmpt praktikal hr tu, bos ad wt sesi luahan perasaan.. bos mintak kitorg punya kritikan.. die bg tau kritikan tu yg akn perbaiki diri.. tp kitorg x kritik die pon sbb die bos yg sgt baek.. =D.. pujian pon bgs jugak.. cnth mcm anak2 kecik.. bila die dpt buat sesuatu, puji la die tuk gembirakn hati die tp jgn melampau sgt.. nnt manja pulak die.. semua bergantung pd niat.. nape nk puji n kritik.. asif berceloteh pnjg pulak =)

Anna Husna said...

to Mujaheedah Goten:
afwan..ya..peringatan bt kta bersama =)

to Qurratua'yun:
ya..kdg2 kna bhati2 dgn pujian..wa jazaki..^^

to Afifah Khamis:
ya..btul tu..xpe2..nk pnjg2..asalkan ada isi yg nk dismpaikan..shukran=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...