Tuesday, June 21, 2011

Makan Angin


Alhamdulillah... sampai jugak hajat nak ke MELAKA, kalau sebelum nie dah ke Johor, sekarang Melaka pulak..maka secara tidak langsung semua negeri kat  west msia telah dijelajahi... insyaAllah  bila ada ruang & peluang boleh la berziarah ke east msia pulak :)

Tujuan utama ke MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH  ni sebenarnya ingin memenuhi jemputan perkahwinan sepupu (anak pak ngah ). 
"kalau tk pergi kenduri,nanti kenduri hang tak dak sapa nak mai tau !!.."


Hmm..pernah dengar ayat macam ni tak ?? 
Kalau tak pernah,bagus la..kalau pernah..boleh percaya ke?

Tujuan utama kita ke kenduri adalah untuk memenuhi hak sesama muslim..jangan sampai lari niat utama kita.

Daripada Abu Hurairah r.a.. Sesungguhnya Nabi S.A.W telah bersabda : "Hak seorang muslim terhadap muslim yg lain ada enam, ( sahabat bertanya ) "Apakah dia wahai Rasulullah ?" Jawab baginda :"Apabila engkau berjumpa dengannya berilah salam ,apabila dia menjemput ke rumahnya hendaklah engkau terima ,apabila dia meminta nasihat berilah nasihat kepadanya, apabila dia bersin lalu memuji Allah dgn 'alhamdulillah' maka doakanlah dia dengan 'yarhamukallah', Apabila dia sakit ziarahilah,seterusnya apabila dia mati iringilah jenazahnya ke kubur."

Memenuhi jemputan perkahwinan juga termasuk dalam menunaikan kewajipan & hak seorang muslim. Jadi, janganlah fikir nak pergi kenduri sebab takut kenduri sendiri tak ada orang nak datang ye :)

perkahwinan dengan tentera idaman
barakallahulakuma

Aktiviti pagi-tengahari dekat kenduri,maka aktiviti petangnya...



Subhanallah..sangat indah alam ciptaan Allah..tenang & damai je rasanya.

Aktiviti malam pulak, mengeratkan silaturrahim sesama kakak,abang,anak-anak sedara,pak-pak sedara,mak-mak sedara,sepupu dll.

ibu2 yg sibuk menyiapkan bahan memasak
ikan ditabur garam (:
ikan yang selamat dibakar
sabar je menanti :)
bila nak siap nie ??
lepas makan..
hirup  udara segar kat pantai dulu
Keesokannya menikmati lagi keindahan alam di PERAHU LAYAR RESORT

tenang je rasa..Allah
Kesimpulannya memang seronok kt melaka ni walau tak banyak tempat dapat pergi...at least dapat jugak sampai melaka..alhamdulillah.

Hanya mampu melihat..

Dataran Pahlawan
jom-jom naik beca ~
si comel Ali Zainal Abidin
Maka..berakhirlah ziarah kasih di bumi Melaka yang penuh bersejarah nie.

InsyaAllah,ada ruang & peluang kita ke tempat lain pulak ye.

semoga Allah redha.


4 comments:

makcik said...

hahha..
mak selalu ckp mcm tu..
'klau x pi nnt knduri kita tadak sapa nk mai..'
yp da dsar ketegaq..mmg la x mkn saman..^_^

Cahaya said...

sma la kta..^^
tp..mak ckp mcm 2 spya kta rajin pg kenduri @ mengeratkan silaturrahim..

xpa2..nti akmal mai kenduri zaim(^_^)

makcik said...

hahha..tgu akmal dlu la..mna bole langkah bendul..^_^

Cahaya said...

sanggup ke nk tunggu???
lg 3-5 taun lg ???
xpe2..sila dlu..perkara baik jgn ditangguh ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...