Pages

Sunday, June 5, 2011

Diam bertempat..


Hari ini tak ramai pelanggan kat kedai,jadi mulalah mencari peluang untuk online.Dipendekkan cerita,seperti biasa diri nie akan bertamu di laman Langit Ilahi.Laman ini sangat best,banyak ilmu yang dapat diperolehi disitu.

Sedang mata ligat mencari artikel yang menarik untuk dibaca,tiba-tiba terpandang pada satu artikel yang bertajuk “Just say I don’t know,will ya”. Artikel ini merupakan koleksi dalam ‘english column’ yang digarap oleh saudara Ameen Misran. Tajuk yang agak unik itu sangat menarik minat diriku untuk membaca artikel tersebut.Apabila sudah mula baca,hati  ini terpaut untuk terus membaca sampai ke akhir walaupun artikel itu agak panjang & ditulis dalam versi English.
Hmm..bila dah habis baca,timbul satu persoalan dalam diri nie..
[kalu nak tau isi artikel kenalah bertamu di Langit Ilahi ya]

Kebetulan pada setiap artikel ada disediakan ruangan komen untuk persoalan,perkongsian & sewaktu dengannya.Mulanya teragak-agak jugak nak meninggalkan komen disitu,tapi disebabkan persoalan yang membelenggu diri nie,digagahkan jugak untuk ‘mengomen’ disitu.
Maka terhasillah ‘conversation’ seperti dibawah;

AK: What is your opinion if the person not say “i don’t know” but being silent.?
AMEEN MISRAN: My answer is “I don’t know”…Hope it helps…hehe..Ok I’ll try and answer… Here goes…Being silent? Hmm… Interesting..Being silent is sometimes good sometimes not, depending on the situation..To say something or not is your choice actually. But then again it depends on the situation. If your situation is confronting EVIL, then follow this:
A saying by the prophet:
“Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangan, jika tidak mampu, maka cegahlah ia dengan lisan, jika itu juga di luar kemampuannya, maka cegahlah dengan hati, sesungguhnya ia(mencegah dengan hati itu) adalah selemah-lemah iman”
Sorry I can’t find the English translation..What I understand of “cegah dengan hati” is being silent because you can’t do anything to change.If your situation is a person who wants your opinion, I don’t think its going to give any harm if you just reply that person. Because human are very affected with words or in other words language. Say something to make the heart feel at rest.So what is your situation then?I hope it helps.
AK:ok..the person being silent because of the past experience…before this she will try her best to answer anything..but sometimes people will criticize her badly…so now,she make a decision to keep silent.
AMEEN MISRANWords are swords with ‘s’…but sometimes sis…We don’t have to use words to prove our words…Because showing our self as a great Muslim is the best “words”Need not to say but show…These are guys who do not want to hear…But don’t stop praying for them.

Akhirnya,terungkailah persoalan yang membelenggu diri ini.Terima kasih akh Ameen Misran.Walaupun sangat simple jawapan yang diberi,tapi cukup kompleks(lengkap) & memang menjawab persoalan itu.

Jadi,bila sudah CEGAH DENGAN HATI..DIAM PADA TEMPATNYA..TUNJUKKANLAH CONTOH TELADAN YANG BAIK..& JANGAN LUPA TERUS BERDOA..

Semoga sama-sama mendapat manfaat,
moga ALLAH redha &ALLAH berkat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...